שתלי סיליקון מסוג PIP

אנחנו עוזרים לך להיות שלמה עם עצמך! השאירי פרטים עכשיו ונשמח לסייע לך!

שתלי סיליקון מסוג PIPעבור נשים רבות, ביצוע של ניתוח להגדלת חזה הוא לא פחות מהתגשמות של חלום. התקווה שלהן לזכות במראה שופע יותר, שיוכלו להתגאות בו, היא זו שהביאה אותן אל שולחן הניתוחים של המנתח הפלסטי הנבחר. אותן נשים שעברו ושעוברות ניתוחים האלה כלל לא מעלות בדעתן שהניתוח שאינו נחשב למסובך (ושעלותו, אגב, כלל איננה מן הזולות) עשוי לסכן את בריאותן ואפילו את חייהן.

הסיכון העיקרי איננו נובע לרוב מפעילות רפואית בלתי אחראית או מרופא שאיננו מיומן כי אם בשל שימוש בשתלים מאיכות נמוכה.

דוגמא אקטואלית לשתלים שנחשבים לבעייתיים היא זו של אלה הידועים בשם שתלי PIP (על שמו של היצרן הצרפתי). אין זו הפעם הראשונה שבה שתלי הסיליקון נאשמים בנזק בריאותי פוטנציאלי, אך מן ההגינות לומר שלא כל המומחים סבורים שההיסטריה אכן מוצדקת. בישראל אגב, משרד הבריאות גילה אחריות והציע פתרון לבעיה.

טענות כלפי החברה המייצרת

השימוש בשתלי סיליקון על מנת להעניק לחזה הנשי שפע של נוכחות איננו חדש. במשך שנים לא מעטות נחשב הסיליקון לחומר יעיל ובטוח ולכן נעשה בו שימוש במיליונים רבים של ניתוחים ברחבי העולם. התמונה השתנתה מן הקצה אל הקצה בתחילת שנות התשעים.

באותם שנים הועלו טענות קשות כנגד יצרנית השתלים המובילה בעולם דאז דאו קרונינג, וכנגד השתלים שהתמחתה בייצורם.

בין הטענות, שרבות מהן נמצאו מוצדקות, היו שינוי מיקום של השתלים (נדידה) או דליפה של חומרים שונים מבעד לדפנות הקרום. הועלו גם האשמות של סיכון גבוה לסרטן ונתבעו גם פיצויים בגין ההכרח לביצוע ניתוחים חוזרים בתוך פרק זמן קצר.

לטענות אלה הרבה יותר מדמיון קלוש לטענות שהועלו כעבור כשני עשורים כנגד החברה הצרפתית שנחשבת לאחת הגדולות בעולם בייצור ושיווק שתלי סיליקון.

האם דבר לא השתנה?

קל מידי להאשים את הרשויות ומשרדי הבריאות ברחבי העולם באוזלת יד ובטענה שהן לא עשו דבר לתיקון המצב. למעשה, בעקבות גל התביעות של שנות ה-90 הוחמר הפיקוח בארצות הברית על יצרני השתלים וקרנו של הסיליקון ירד מאוד. את מקומו תפסו שתלים מסוג אחר שמבוססים של תמיסת מלח. שתלים אלה אמנם נחשבו לפחות עמידים מאלה עשויי הסיליקון, אך יתרונם הגדול היה שבמקרה של דליפה – אין הם מכילם חומרים מסוכנים.

לא רק זאת, אלא שמנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) שהמשיך לנהל פיקוח הדוק בנושא פרסם שורה של חשדות בדבר איכות השתלים של PIP כבר לפני כעשור. בין הטענות שנשמעו מאז והתגברו בעת האחרונה היו שמדובר בשתלים מאיכות ירודה, וכן שלא רק שהם מועמדים לנזקי קריעה ולדליפה הם גם מכילים חומרים רעילים במיוחד. חומרים אלה נבחרו פשוט מפני שהם היו זולים יותר.

היחס לשתלי PIP ברחבי העולם – אינו אחיד

לצד ההיסטריה והחששות המובנים של נשים שבגופן הושתלו השתלים החשודים, יש כאלה הטוענים שאין מקום לדאגה.

בצרפת הוחלט להוציא הנחיה גורפת להוציא מגופן של הנשים את כל השתלים החשודים. לעומת זאת, בדיקות מקיפות שיזם משרד הבריאות הבריטי מראות, לדברי החוקרים, שהשתלים אינם מסוכנים ואין כל צורך למהר ולהחליף אותם.

לעומת הנעשה מעבר לים, מספר מושתלות החזה הישראליות שמצאו את עצמן בעין הסערה אינו גדול באופן יחסי. למרות זאת, גם אין מדובר במספר זניח או בתופעה שניתן להתעלם ממנה. כמה מאות של נשים חרדות אינן עניין של מה בכך.

בישראל גילה משרד הבריאות אחריות והציע לכל המעוניינת בכך לעבור ניתוח להסרת שתלי PIP ללא תשלום באחד מבתי החולים הממשלתיים. אפשר לנשום לרווחה, לפחות בינתיים.

ראו גם: ניתוח הגדלת חזה דרך קופות החולים

אנחנו עוזרים לך להיות שלמה עם עצמך! השאירי פרטים עכשיו ונשמח לסייע לך!
074-7691308