האם הגדלת חזה מקלה על איתור סרטן שד?

אנחנו עוזרים לך להיות שלמה עם עצמך! השאירי פרטים עכשיו ונשמח לסייע לך!

רופאבשנים האחרונות ניתנת תשומת לב רבה להקרנת ממוגרפיה, והמידע הציבורי אותו משדרים גופי בריאות עשויים לבלבל נשים שאינן מבינות מאיזה גיל עליהן להיבדק, באיזו תדירות הן זקוקות לבצע ממוגרפיה חוזרת ואלו מהשיטות יעילות.

אלו הן שאלות עימן מתמודדות נשים עם וללא שתלים בחזה. למרות הבלבול, מומחים ממשיכים להמליץ לאישה לעבור בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים החל מגיל חמישים. אך מה הן הקביעות הנכונות לגבי נשים עם שתלים בחזה? האם הן נמצאות ברמות סיכונים שונות כשמדובר באיתור סרטן שד?

עיכוב בגילוי סרטן שד

שתלים בחזה עלולים להפריע לגילוי סרטן השד, היות והשתלים עשויים לטשטש את תמונת הממוגרפיה המשקפת את הגידול, ולכן עשויים לעכב אבחנת סרטן שד. למרות שממוגרפיה ניתנת לביצוע באופנים המפחיתים עד למינימום את הפרעת השתלים, עדיין מוצאים מחקרים שהבדיקות מחמיצות 55% מהגידולים בקרב נשים שעברו הגדלת חזה, לעומת שיעורי החמצת גידולים בקרב 33% מנשים שלא עברו את ההליך.

נתונים נוספים מעידים אף שחלק גדול מהנשים שעברו את ההליך, אובחנו עם סרטן השד, למרות שלא חוו כל תסמינים, בהשוואה לאחוזים קטנים יותר של נשים ללא שתלים, שאובחנו עם המחלה גם כשלא חוו את התסמינים.

ממצאי המחקרים השונים אינם עקביים, אך סקירה קנדית שיטתית של מחקרים, שנערכה בין השנים 2012-2103, מצאה שנשים עם שתלים בחזה שאובחנו כחולות סרטן השד, אובחנו בשלב מאוחר יותר, בהשוואה לנשים שאובחנו עם המחלה, ללא שתלים.

העיכוב באבחון עלול להוביל לצורך בביצוע הליכים אגרסיביים יותר. סקירת המחקרים מצאה שנשים שעברו הגדלת חזה ומאוחר יותר פיתחו סרטן שד, נמצאו בסבירות גבוהה יותר למות מהמחלה, בהשוואה לנשים שאובחנו עם המחלה ולא עברו הגדלת חזה.

מחקרים אלו מצביעים על העובדה לפיה העיכוב באבחון נושא פוטנציאל למוות, אך קיים צורך במחקרים נוספים על מנת לקבוע את תדירות הסיכונים ונסיבותיהם. מנקודת מבט של בריאות הציבור, עיכובים באבחנה עלולים להוביל לניתוחים מורכבים יותר, שכן ניתן לטפל בסרטן השד כשהוא מאובחן בשלבים מוקדמים, עם טיפולים כגון כריתת גוש במקום כריתת חזה.

האופן בו פירשו החוקרים את התוצאות

החוקרים מדווחים כי סקירת המחקרים מראה שנשים עם שתלים קוסמטיים בחזה, אובחנו עם גידולים בשלב מאוחר יותר במהלך אבחון סרטן השד, בהשוואה לנשים ללא שתלים בחזה. משמעות הנתונים עשויה להיות שניתוח קוסמטי להגדלת חזה משפיע לרעה על הישרדות נשים שאובחנו בשלב מאוחר יותר עם סרטן השד.

הם מציעים שההסבר לממצאים טמון בחומר השתל, סיליקון או תמיסת מלח, המטשטש את רקמת השד במהלך בדיקת ממוגרפיה, כמו גם גורמים אחרים הקשורים לשתלים. הם סבורים כי למרות שקיימות שיטות אבחון הנמצאות בשימוש נרחב בממוגרפיה לפתירת בעיה זו, עדיין, בדיקת השד עשויה להניב תוצאות שאינן חד משמעיות.

יחד עם זאת, החוקרים מוסיפים שיש לפרש בזהירות את תוצאות סקירת המחקרים, ושקיים צורך במחקרים נוספים לבדיקת ההשפעות ארוכות הטווח של שתלים קוסמטיים בחזה, בכל הנוגע לשיעורי האיתור וההישרדות של סרטן השד.

סקירת המחקרים הובילה למסקנות שאינן חד משמעיות

החוקרים מדווחים כי בדיקה חוזרת של נתוני המחקרים, שהצביעה על סיכון גבוה יותר לתמותה מסרטן השד בקרב נשים עם שתלים בחזה, חמישה מחקרים בלבד, ששלושה מהם לא התאימו לתוצאות הנוגעות לגיל הנשים בעת אבחון סרטן השד. נתון זה מוביל לבלבול חשוב, ולכן יש להתייחס בזהירות לממצאי המחקרים.

שני המחקרים הנוספים מצאו שהגורם לתמותה לא היה סרטן השד בלבד והעיכוב באבחנה בגלל השתלים בחזה, אלא רמות BMI גבוהות מידי. כלומר, בקרב חלק מהנשים, הגורם לסרטן השד היה טמון בגורמים אחרים שאינם קשורים לשתלים בחזה.

אנחנו עוזרים לך להיות שלמה עם עצמך! השאירי פרטים עכשיו ונשמח לסייע לך!
074-7691308