ההשפעות הפסיכולוגיות של כריתת חזה וניתוח שחזור

אנחנו עוזרים לך להיות שלמה עם עצמך! השאירי פרטים עכשיו ונשמח לסייע לך!

השפעות כריתת חזה וניתוח שחזור על האישיותמטרת ניתוח שחזור שד לאחר כריתת חזה היא לסייע למטופלות לשפר את הדימוי העצמי שלהן ואת איכות חייהן.

יחד עם זאת, בהתאם לתכונות האישיות של המטופלת, תוצאות איכות החיים לאחר ניתוח השחזור, עשויות להשתנות.

חשיבות הערכה פסיכולוגית מקיפה

לכן יש צורך בהערכה מעמיקה של המאפיינים הנפשיים של כל מטופלת שעברה ניתוח שחזור שד, כדי לשפר את התוצאות. שיטות שחזור חדשות ומעודדות ביותר יכולות לסייע באופן משמעותי ביותר לחולות בסרטן השד. אך חקירה מדויקת של מאפייני האישיות חיונית לשיפור תוצאות החיים.

פרופסורים לפסיכיאטריה ומדעי המוח מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת טורינו, איטליה, ממליצים, כחלק בלתי נפרד מהטיפול המלא בסרטן השד, לעבור טיפול פסיכותרפיה קצר לאחר ניתוח השחזור.

מדידת איכות החיים

במחקר חדש, החוקרים בדקו את המאפיינים הקליניים והיבטי האישיות הקשורים לאיכות החיים בקרב 57 נשים שעברו ניתוח שחזור שד לאחר ניתוח כריתת שד.

ההערכה הפסיכומטרית כללה ראיון מובנה למאפיינים דמוגרפיים וקליניים, מאפייני אישיות מלאים, רשימת בעיות בין-אישיות, שאלון סקר בריאות קצר, התרשמות קלינית כללית, דירוג נוכחות או העדר דיכאון, ונוכחות או היעדר חרדה. תהליך ההערכה בוצע שנית כשלושה חודשים לאחר שחזור השד.

מאפיינים חשודים, מפקפקים, נקמנות ואנוכיות

תוצאות המחקר הראו שנשים אלו, שהוערכו עם המאפיינים הטמפרמנטיים של "הימנעות מגורמים מזיקים" שאופיינו כ"חשודים ומפקפקים", זכו להישגים גבוהים באיכות החיים. לדברי המדענים, שחזור תדמית הגוף שלהן סייעה בהפחתת חרדה חברתית וחוסר ביטחון.

באופן זהה, גם נשים שהוערכו כ"נקמניות ומרוכזות בעצמן" בממדי בעיות בין-אישיות, חוו איכות חיים גבוהה. המדענים מסבירים שמטופלות בעלות מודל "נקמני ומרוכז בעצמן" של יחסים בין אישיים הן בעלות אופי "מתערם ותוקפני". במקרים אלו, שחזור השד יכול לסמל את המסקנה של תהליך פיצוי ולמלא את רצון הנקמה בסרטן.

גורמים פסיכולוגיים או פיזיים

אף אחד מהגורמים הפסיכולוגיים או גורמים אחרים שהוערכו במחקר, כולל מאפייני הסרטן והטיפול בו, לא נקשרו באופן משמעותי לציוני איכות החיים. כל המשתתפות במחקר הפגינו שיפור משמעותי באיכות החיים בעקבות הניתוח לשחזור השד, למעט מקרים יוצרי דופן.

השחזור לאחר כריתת השד משפיע באופן חיובי על איכות החיים, אך  ניתן להבחין בין ההשפעות הפסיכולוגיות החיוביות ביחס למאפיינים אינדיבידואלים, המצריכים טיפול מקרוב במטופלות אלו.

הפחתת ההשפעות הפסיכולוגיות ושינוי האישיות

מטופלות שניצבות בפני הליך כריתת שד ושחזור, צריכות ללמוד על ההליכים כחלק מתכנית השיקום, ולמידה זו נחשבת כיום לרמת הטיפול העיקרית בהליכים אלו. המדענים ממליצים לבצע את ניתוח הכריתה ושחזור החזה באותו הליך, על מנת לקצר את התקופה שבה המטופלות צריכות לסבול את ההשלכות הפסיכולוגיות של השינוי בתדמית גופן כתוצאה מהמחלה.

המדענים מסבירים שמטופלות שיכולות לעבור הליך שחזור שד צריכות להיות מוערכות בקפדנות עם כלי הערכה פסיכומטריים, ויש לחקור פרופיל אישיות מלא. ראיות מדעיות זמינות לגבי השפעות אישיות וגורמים יחסיים על התוצאה של ניתוח השחזור, ונתונים אלו צריכים להיות מושא של מידע מלא של המטופלות, על מנת לאפשר להן להשכיל לגבי הליכי הטיפול באמצעות ידע ומלא ומעודכן של השפעות ניתוח השחזור על איכות החיים לטווח הארוך.

השפעות רגשיות של ניתוח כריתה ושחזור על תוצאות ההליכים

לדברי המדענים, רופאים צריכים לקחת בחשבון בעיות אישיות ולשקול את השפעותיהן על תוצאות הטיפול במטופלות אלו. עליהם להקשיב למטופלות ולבעיותיהן על מנת לקבל תוצאות משופרות של ההליכים.

המדענים מאמינים ששיתוף פעולה כזה, בשילוב עם טיפול פסיכיאטרי, יוביל לתוצאות טובות יותר מבחינת ההתמודדות עם בעיות אלו.

אנחנו עוזרים לך להיות שלמה עם עצמך! השאירי פרטים עכשיו ונשמח לסייע לך!
074-7691308