פעילות גופנית לאחר ניתוח חזה

אנחנו עוזרים לך להיות שלמה עם עצמך! השאירי פרטים עכשיו ונשמח לסייע לך!

פעילות גופנית לאחר ניתוח חזהניתוח חזה מבוצע ברוב המקרים כקו ההתקפה הראשון נגד סרטן השד. קיימים שלושה סוגים עיקריים של ניתוח לסרטן השד: כריתת גוש, אשר מסיר את הגידול הסרטני בלבד, חלק מהרקמה הסובבת ואולי חלק מבלוטות הלימפה, מסטקטומיה, שמסירה את כל השד וברוב המקרים חלק מבלוטות הלימפה; או הסרת בלוטות הלימפה, אשר ניתן לביצוע בשילוב עם כריתת שד, במהלך הביופסיה, או לפני או לאחר כל סוג אחר של ניתוח חזה.

קיימים שני סוגי טיפולים להסרת בלוטות לימפה: דרך בית השחי, או הסרת אחת או שתיים מבלוטות הלימפה הסמוכות לסרטן.

פעילות גופנית קלה עד ניתוח חזה

מומלץ להתייעץ עם פיזיותרפיסט, פסיכיאטר, או מאמן אישי מוסמך המיומן בטיפול בסרטן השד לפני הניתוח לגבי ההשפעות הפסיכולוגיות של ניתוח הכריתה והשחזור, והאופן בו ניתן לשוב לשגרת הפעילות הגופנית, ברגע שהרופא מאשר.

כל מומחה המנחה את התרגילים צריך להיות בקי היטב בתסמינים ובסימנים של לימפדמה. במקרים רבים, ניתן לבצע את רוב התרגילים שבוצעו טרם הניתוח, אך בעוצמה נמוכה.

פעילות גופנית לאחר ניתוח חזה

יש לאפשר לגוף מספיק זמן להירפא לאחר ניתוח חזה. הרופא ימליץ על תרגילי פיזיותרפיה בסיסיים אותם ניתן להתחיל ביום שלאחר הניתוח על מנת לשמור על ניידות הגפיים ופלג הגוף העליון בתהליך ההחלמה. באשר לשגרות הפעילות הגופנית שבוצעו לפני הניתוח, יש להימנע מחלק מהתרגילים עד להסרת התפרים.

בחלק מהמקרים, יש להמתין חודשיים או יותר טרם ביצוע סוג זה של פעילות גופנית, במיוחד אם בוצע הליך מסטקטומיה עם הסרת בלוטות לימפה רבות. מספר עצבים עוברים בחזה ובבית השחי ועשויים להיות מושפעים מהניתוח לסרטן השד, כך שייתכן כי השרירים חלשים יותר מכפי שהיו לפני הניתוח.

פעילות גופנית בהתאם להשפעות הניתוח

אם במהלך הפעילות הגופנית מתרחשת עייפות קיצונית, אנמיה, המתבטאת בספירה נמוכה של תאי דם אדומים, או חוסר תיאום שרירים (אטקסיה), מומלץ שלא להמשיך בתרגילי ההתעמלות. מומלץ אף להימנע מפעילות אירובית אם טסיות הדם, מרכיבי דם קטנים המסייעים לתהליך הקרישה, נמוכים בספירה מחמישים אלף מיקרוליטר של דם, או שספירת תאי הדם הלבנים נמוכה מ-3,500 מיקרוליטר של דם.

יש לוודא שהרופא אישר להתחיל בפעילות הגופנית. הרופא צריך להכיר את תכנית התרגילים אותה מתכוונת המטופלת לבצע, ויש לשאול אותו לגבי כל המגבלות האפשריות. מומלץ אף להתייעץ עם פיזיותרפיסט או פסיכיאטר הבקיאים בהערכה מבנית טרם תחילת הפעילות הגופנית.

פעילות גופנית בטוחה לאחר ניתוח חזה

מלבד מחלת לימפמה, פיזיותרפיסט יכול לבדוק כל סוגיה אחרת שאינה קשורה לסרטן השד, העלולה להגביל את יכולת ההתעמלות. ברוב המקרים, ניתן להתחיל עם תרגילים המשפרים את תנועת הכתפיים והזרועות, מספר ימים לאחר הניתוח. תרגילים לשיפור כוח הזרוע צריכים להתבצע מאוחר יותר.

פיזיותרפיסטים רבים ממליצים על תרגילי מתיחות יומיומיים לנשים שעברו ניתוח לסרטן השד כדי לסייע בבלימת התפתחות רקמת הצלקת, מצב שעלול להגביל את טווח תנועת הכתף. ברגע שהרופא אישר, מומלץ להתחיל עם הליכה, שהיא פעילות אירובית קלה להנעת הגוף. ללא קשר לסוג התרגילים הנבחרים, יש להתחיל בעוצמה קלה ולהגביר את עוצמת התרגילים בהדרגה מתונה ביותר.

סימנים המעידים על מצבי חירום

אם מתרחשים מצבים כגון קוצר נשימה, או כאב או לחץ בחזה, יש להפסיק להתאמן מיד, ליידע את הרופא ולשתף עימו פעולה לפיתוח תוכנית תנועות מתאימות באופן אישי. במצב של שינויים בזרוע, בידיים, בשדיים או בכתף, כולל נפיחות, יש להפסיק את תרגילי פלג הגוף העליון ולהתייעץ עם רופא או מומחה.

בהתאם לסוג ניתוח החזה שבוצע, קיימים אמצעי זהירות בהם יש לנקוט לפני התרגילים, וכוללים לבוש מגן, בגד דחיסה או כפפות מגן.

אנחנו עוזרים לך להיות שלמה עם עצמך! השאירי פרטים עכשיו ונשמח לסייע לך!
074-7691308